Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowi podstawę kształtowania i rozwoju jego osobowości wogóle.Dzięki rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający świat.Dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia.
Rodzice i najbliżsi pragną wspierać dziecko w tym niezwykłym procesie, czasem trudnym, jakim jest mowa.W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie posiadający dokumenty z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz zakwalifikowani uczniowie mają możliwość udziału w pozalekcyjnych zajęciach logopedycznych prowadzonych przez specjalistkę w zakresie logopedii ogólnej i terapii pedagogicznej. Nowością w tym roku szkolnym są konsultacje dla rodziców uczniów z trudnościami w porozumiewaniu się werbalnym( harmonogram pracy logopedy umieszczony jest również na stronie internetowej).
W bogato wyposażonym w autorskie pomoce logopedyczne oraz multimedialne oprogramowania dzieci pokonują trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu.
Zajęcia logopedyczne mają na celu:
- wspieranie motywacji do mówienia
- utrwalanie prawidłowych nawyków oddychania
- usprawnianie motoryki artykulacyjnej narządów mowy
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- rozwijanie umiejętności poprawnego mówienia ćwiczonej głoski
W celu rozwijania inwencji twórczej oraz inspiracji do zabawy słowem zachęcamy również dzieci do udziału w ogólnopolskich konkursach logopedyczno-plastycznych.
Działania logopedyczne obejmują:
- diagnozę logopedyczną
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej
- prowadzenie terapii logopedycznej grupowej (w zależności od potrzeb dziecka)
- wspieranie rodziców w działaniach oraz konsultacje dla rodziców
- współpracę z nauczycielami
A wszystko po to, aby w przyjaznym otoczeniu dzieci przeżywały sukces.
12 przykazań logopedycznych dla rodziców małych dzieci
(według Leona Kaczmarka)
- Narządy mowy dziecka kształtują się i zaczynają funkcjonować już w życiu płodowym. Są one ogromnie wrażliwe na wszystkie bodźce fizyczne i chemiczne, zarówno sprzyjające jak i szkodliwe.
- Mowa otoczenia powinna być poprawna. Do dziecka trzeba mówić wolno, dokładnie i wyraźnie, trzeba zaniechać sztucznego spieszczania i używania tzw. języka dziecięcego.
- Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i słowną otoczenia. Z początku jest to uśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała. Szybko jednak nastąpią reakcje głosowe. Gdy ich brak, trzeba koniecznie zbadać słuch dziecka, gdyż może on być osłabiony.
- Absolutnie nie wolno krępować dziecka w reagowaniu na aktywność otoczenia.
- Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczep warg, dziąseł, podniebienia, zniekształcenia w układzie szczęk, uzębienia itp.), powinno się bezwzględnie pójść z nim do lekarza specjalisty: chirurga plastyka, ortodonty.
- Dziecko leworęczne należy otoczyć specjalną opieką. Nie wolno zmuszać go do posługiwania się prawą ręką, gdyż mogą wystąpić zaburzenia mowy.
- Kiedy dziecko samo zaczyna coraz więcej mówić nie wolno ignorować dziecka poprzez . obojętność lub uwagi, bo wówczas dziecko zamyka się w sobie, staje się nieufne.
- Nie należy hamowaćżywiołowego pędu do mowy, trzeba wykorzystać ogromny ładunek uczuciowy, jaki dziecko wkłada w mowę.
- Należy sprawdzać czy kształtowanie się mowy dziecka przebiega zgodnie z normą.
- Od momentu zdobycia przez dziecko umiejętności mówienia zdaniami nie wolno bezustannie przeszkadzać mu przez ciągłe poprawianie i zmuszanie do poprawnego powtarzania, gdyż dziecko nabawi się kompleksu niższej wartości, straci zaufanie do otoczenia, przestanie mówić.
- Dziecko trzyletnie monologuje, ale chce też rozmawiać z otoczeniem, zadaje mnóstwo pytań i przepada za opowiadaniami. Nie wolno lekceważyć tych faktów, gdyż pomaga to dziecku w wysławianiu się, w umiejętności wyrażania swych myśli i uczuć.
- Jeśli mimo wszystko nie udało się zapobiec powstaniu defektów mowy, nie wolno opuszczać rąk. Logopedzi są w stanie pomóc dziecku, o ile rodzice i wychowawcy będą z nimi jak najściślej współpracować.
Regulamin uczęszczania na terapię logopedyczną oraz
zasady współpracy z rodzicami
Jeżeli u dziecka stwierdzono wadę wymowy i uczęszcza ono na terapię logopedyczną, rodzice powinni pamiętać o tym, że skuteczność terapii jest ściśle uzależniona od współpracy rodziców z logopedą.
Tylko wówczas, współpraca ta ma rzeczywiście miejsce,
gdy dziecko ćwiczy także w domu - terapia przynosi rezultaty.
Regulamin
- Czas trwania zajęć logopedycznych jest dostosowany do potrzeb oraz indywidualnych możliwości dziecka i trwa 45 minut .
- W zajęciach mogą brać udział dzieci zdrowe. Proszę o wcześniejszą informację, że dziecko jest chore i nie będzie brało udziału w zajęciach w danym dniu.
- Rodzice są zobowiązani do nawiązania kontaktu z logopedą aby otrzymać informacje: o stanie mowy dziecka, na temat pracy z dzieckiem w domu oraz postępów na zajęciach.
- Rodzice są zobowiązani do regularnego i konsekwentnego stosowania się do zaleceń logopedy oraz systematycznego utrwalania ćwiczeń w domu. Zalecenia zapisywane są na bieżących kartach pracy lub w zeszycie dziecka .
- Udział dziecka w zajęciach oparty jest na zasadzie: regularności i konsekwencji ćwiczeń aż do całkowitego opanowania materiału programowego niezbędnego do całkowitej korekty rozpoznanej wady wymowy lub zaburzenia mowy.
- Rodzice odpowiadają za to aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne. W przypadku częstych nieobecności oraz niestosowanie się do zaleceń logopedy powoduje skreślenie z listy dzieci objętych pomocą logopedyczną.
- Dzieci przynoszą na każde zajęcia teczkę z gumką, formatu A4, w której gromadzą karty pracy, oraz zeszyt.
GODZINY PRACY LOGOPEDY SZKOLNEGO – MGR MONIKA HYŻYK
w roku szkolnym 2021/2022
|
||||
LP. |
GODZINY |
WTOREK |
ŚRODA |
CZWARTEK |
1. |
8.05-8.50 |
|||
2. |
9.00-9.45 |
|||
3. |
10.00-10.45 |
|||
4. |
11.00-11.45 |
|||
5. |
11.55-12.40 |
LOGOPEDIA KONSULTACJE DLA RODZICÓW |
||
6. |
12.55-13.40 |
LOGOPEDIA KL.6 |
LOGOPEDIA KL.2 |
LOGOPEDIA KL.1 |
7. |
13.50-14.35 |
LOGOPEDIA KL.4 |
LOGOPEDIA KL.3 |
|
8. |
14.45- 15.30 |
LOGOPEDIA KL.7 |